Sikkerhed på vejene Referater Til Hundslev.dk forside

De tre landsbyers fælles hjemmeside: Veje og kollektiv transport.

Sikkerhed på vejene


På denne side kan man se på Landsbyforningens arbejde for at forbedre vejene og den kollektive trafik.




Årsrapport 2001 fra Videnscenter for kollektiv trafik i tyndtbefolkede områder. (pdf-fil)


Nr. 39:Totaltransport i Ravnsborg. Evaluering af det 3-årige forsøg. Oktober 1996. Rapporten kan bestilles




Forslag til Lokalplanen (pdf dokument)



Fokusgruppens arbejde gav følgende resultat:

Sikkerhed på vejene:

Ved mødet den 20. december 2005 og det foregående møde, drøftede vi forskellige muligheder for at øge sikkerheden. Det var især sikkerheden på Guderupvej/Notmark.

Cykelsti:

Med anlæg af cykelsti langs vejen til ”den gamle købmand” øges sikkerheden for cyklisterne. Der er dog stadig det problem, at de fleste cyklister skal krydse vejen for at benytte cykelstien.

  • Det er gruppens ønske at cykelstien fortsættes. Vejen op til krydset ved Elstrup er også farlig, og da kommunegrænsen ophæves vil der evt. komme cyklende skolebørn den vej.

  • Det er også gruppens ønske at cykelstien anlægges, så bøgetræerne ved idrætsanlæggene bevares.

  • Poppeltræerne ved præstegården er meget flotte og markante, men har en alder så det ikke kan betale sig at bevare dem.

Krydsende fodgængere/cyklister:

Både cyklister og fodgængere der skal med bus mm. skal krydse vejen. Det er derfor ønskeligt, at der anlægges fodgængerfelter de steder hvor der munder veje ud til Guderupvej/Notmark.

Det er ikke nemt at opnå ret stor effekt ved at lukke nogle af vejene der munder ud i Guderupvej/Notmark.

  • Der bør anlægges følgende fodgængerfelter: Ved ”Købmanden”, ved udkørsel fra Sejmosevej/lykkevej, ved ”gl. børnehave,” ved Notmarkhus, ved udkørsler fra Almsted ved Graugård, og ved ”Almsted Vest.”

Hastighedsdæmpning:

Det er et stort problem at hastigheden på den relative lige vej gennem Hundslev, Notmark og Almsted er for høj. Der er målt meget høje gennemsnits­hastigheder, og det skyldes at folk ikke opfatter området som bebygget. Det er gruppes klare opfattelse, at enhver form for bump ikke skal bruges her. Hensynet til transport med landbrugsmaskiner skal vægtes meget højt.

Det er derfor den visuelle karakter, der skal ændres væsentligt:

  • Det er gruppens forslag at plante to ens grupper af træer og buske. Den ene ved indkørslen til Hundslev ved krydset Engvej/Søndergade og Guderupvej, og den anden gruppe ved indkørslen til Almsted. For at gøre plads til cykelstien ud for Søndergade 38 og dæmpe hastigheden skal vejen flyttes lidt mod nord. Der skal om aftenen være projektører, der lyser op i trækronerne. Vejen ændres således, der er en helle i midten, hvor der eventuelt også kan plantes. Undervejs på strækningen skal der være andre ændringer, for at minde trafikanterne om at holde en lav hastighed.

  • Vejtræer kan med fordel plantes flere steder undervejs på strækningen.

  • Lystavler med måling af hastighed skal opsættes.

  • Det vigtigste kryds ved ”den gamle købmand” ændres. Hele vejanlægget flyttes omkring to meter over mod købmanden, således at der kan være plads til cykelstien ved transformatoren. Trafikanterne tvinges herved til at sænke farten. Udkørslen fra Søndergade ændres så den udmunder vinkelret i Guderupvej. Det bør overvejes med en helle i midten for yderligere at markere krydset.

  • 60 kilometer skiltet ved Almsted skal flyttes hen forbi den sidste udkørsel fra Almsted. Skiltningen skal følge risikoen.

  • T-krydset Søndergade-Hundslevvej ændres så Søndergade er gennemgående. Svinget på Søndergade jævnes ud, og Hundslevvej afsluttes med et lille sving ind i Søndergade. Herved opnås bedre oversigtsforhold og hastigheden nedsættes for gennemgående trafik mod Ketting.

  • Det bør overvejes også at ændre vigepligten ved Lillemølle, så trafikanter Hundslev-Ketting er gennemgående. Vejforløbet skal så ændres.