
Årsrapport
2001 fra Videnscenter for kollektiv trafik i tyndtbefolkede
områder. (pdf-fil)
Nr.
39:Totaltransport i Ravnsborg. Evaluering af det 3-årige
forsøg. Oktober 1996. Rapporten kan bestilles
Forslag
til Lokalplanen (pdf
dokument)
|
Fokusgruppens
arbejde gav følgende resultat:
Sikkerhed
på vejene:
Ved
mødet den 20. december 2005 og det foregående møde,
drøftede vi forskellige muligheder for at øge
sikkerheden. Det var især sikkerheden på
Guderupvej/Notmark.
Cykelsti:
Med
anlæg af cykelsti langs vejen til ”den gamle købmand”
øges sikkerheden for cyklisterne. Der er dog stadig det
problem, at de fleste cyklister skal krydse vejen for at benytte
cykelstien.
Det
er gruppens ønske at cykelstien fortsættes. Vejen
op til krydset ved Elstrup er også farlig, og da
kommunegrænsen ophæves vil der evt. komme cyklende
skolebørn den vej.
Det
er også gruppens ønske at cykelstien anlægges,
så bøgetræerne ved idrætsanlæggene
bevares.
Poppeltræerne
ved præstegården er meget flotte og markante, men
har en alder så det ikke kan betale sig at bevare dem.
Krydsende fodgængere/cyklister:
Både
cyklister og fodgængere der skal med bus mm. skal krydse
vejen. Det er derfor ønskeligt, at der anlægges
fodgængerfelter de steder hvor der munder veje ud til
Guderupvej/Notmark.
Det
er ikke nemt at opnå ret stor effekt ved at lukke nogle af
vejene der munder ud i Guderupvej/Notmark.
Der
bør anlægges følgende fodgængerfelter:
Ved ”Købmanden”, ved udkørsel fra
Sejmosevej/lykkevej, ved ”gl. børnehave,” ved
Notmarkhus, ved udkørsler fra Almsted ved Graugård,
og ved ”Almsted Vest.”
Hastighedsdæmpning:
Det
er et stort problem at hastigheden på den relative lige vej
gennem Hundslev, Notmark og Almsted er for høj. Der er
målt meget høje gennemsnitshastigheder, og det
skyldes at folk ikke opfatter området som bebygget. Det er
gruppes klare opfattelse, at enhver form for bump ikke skal
bruges her. Hensynet til transport med landbrugsmaskiner skal
vægtes meget højt.
Det
er derfor den visuelle karakter, der skal ændres
væsentligt:
Det
er gruppens forslag at plante to ens grupper af træer og
buske. Den ene ved indkørslen til Hundslev ved krydset
Engvej/Søndergade og Guderupvej, og den anden gruppe ved
indkørslen til Almsted. For at gøre plads til
cykelstien ud for Søndergade 38 og dæmpe
hastigheden skal vejen flyttes lidt mod nord. Der skal om
aftenen være projektører, der lyser op i
trækronerne. Vejen ændres således, der er en
helle i midten, hvor der eventuelt også kan plantes.
Undervejs på strækningen skal der være andre
ændringer, for at minde trafikanterne om at holde en lav
hastighed.
Vejtræer
kan med fordel plantes flere steder undervejs på
strækningen.
Lystavler
med måling af hastighed skal opsættes.
Det
vigtigste kryds ved ”den gamle købmand”
ændres. Hele vejanlægget flyttes omkring to meter
over mod købmanden, således at der kan være
plads til cykelstien ved transformatoren. Trafikanterne tvinges
herved til at sænke farten. Udkørslen fra
Søndergade ændres så den udmunder vinkelret i
Guderupvej. Det bør overvejes med en helle i midten for
yderligere at markere krydset.
60
kilometer skiltet ved Almsted skal flyttes hen forbi den sidste
udkørsel fra Almsted. Skiltningen skal følge
risikoen.
T-krydset
Søndergade-Hundslevvej ændres så Søndergade
er gennemgående. Svinget på Søndergade jævnes
ud, og Hundslevvej afsluttes med et lille sving ind i
Søndergade. Herved opnås bedre oversigtsforhold og
hastigheden nedsættes for gennemgående trafik mod
Ketting.
Det
bør overvejes også at ændre vigepligten ved
Lillemølle, så trafikanter Hundslev-Ketting er
gennemgående. Vejforløbet skal så ændres.
|