Forslag til vedtægter for Landsbyforeningen for Almsted, Notmark og Hundslev |
|
Nogle rettelser fra stiftende generalforsamling er tilføjet. |
§ 1 Navn Foreningens navn er Borgerforeningen for Almsted, Notmark og Hundslev. Borgerforeningen dækker beboerne i de tre landsbyer samt Lillemølle. Forenings adresse er formandens adresse.
§ 2 Formål Borgerforeningens formål er at være et forum hvor man kan samarbejde om alle emner af fælles interesse for lokalområdet som kan medvirke til at få ideer ført ud i livet og løse fælles problemer som kan være talerør for lokalområdet, både enkeltpersoner og lokale aktivitetsgrupper, i forhold til offentligheden (kommune, region og stat).
§ 3 Medlemmerne af landsbyforeningen er alle borgere bosiddende i området.
§ 4 Kontingent Borgerforeningen modtager tilskud fra kommunen. Der er ikke kontingent for medlemmerne. Der kan modtages tilskud fra fonde, støttepersoner m. v.
§ 5 Bestyrelsen Bestyrelsen består af 5 personer, som vælges på generalforsamlingen. Bestyrelsens medlemmer vælges for et år af gangen. Stemmeoptællingen foretages således at den med flest stemmer fra hver landsby får de første 3 pladser. De sidste 2 pladser gives herefter til dem næst flest stemmer. Genvalg tilskyndes. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og kasserer. Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for dens arbejde. Bestyrelsens møder er i princippet åbne for medlemmerne. Gæster har ret til at fremføre deres sag, og bestyrelsen har ret til at behandle en sag i ro og kan derfor lukke mødet under behandlingen af et punkt. Er medlemmer utilfredse med en beslutning, kan den prøves ved en generalforsamling. Bestyrelsen kan nedsætte underudvalg, som består af bestyrelsesmedlemmer og andre. Der føres protokol og regnskab.
§ 6 Generalforsamling. Generalforsamlingen er borgerforeningens øverste myndighed. Alle borgere over 15 år som er bosiddende i området har stemmeret og er valgbare. Beslutninger vedtages ved simpel flertal. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Indkaldelse til generalforsamling sker ved husstandsomdelt indkaldelse med 14 dages varsel indeholdende dagsordenen. Dagsordenen skal som minimum indeholde følgende punkter: 1.Valg af dirigent og referent. 2.Bestyrelsens beretning 3.Forelæggelse af revideret regnskab 4.Indkomne forslag 5.Fremlæggelse af fremtidigt arbejde og budget. 6.Valg af bestyrelse og revisor og suppleanter. 7.Eventuelt. Generalforsamlingen afholdes inden 1. september. Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling når 15 medlemmer med stemmeret eller et flertal i bestyrelsen kræver det. Indkomne forslag skal være formanden have senest 7 dage før generalforsamlingen.
§ 7 Økonomi. Det skal fremgå af bestyrelsens forretningsorden og protokol hvilke 2 der disponerer over foreningens økonomi. Kassereren er altid ansvarlig for økonomien og fører kassebogen. Regnskabet skal være revideret inden den ordinære generalforsamlingen af den på generalforsamlingen valgte revisor. Foreningens medlemmer og bestyrelsekan ikke gøres økonomisk ansvarlig for foreningens beslutninger.
§ 8 Opløsning Foreningen kan kun opløses på to hinanden følgende generalforsamlinger. Foreningens formue overgår til kommunen. Rester af støtte fra fonde m. v. kan tilbagebetales til disse. |